Jaké jsou možnosti zabezpečení e-mailu?
7. 10. 2022 | Jindřich Zechmeister
V první části miniseriálu o zabezpečení e-mailů se seznámíte s důvody, proč jejich zabezpečení řešit. Věděli jste, že e-mail je jako pohlednice, kterou si může přečíst každý, kdo k ní má přístup? Pokud nevěříte, tak čtěte dále; určitě vás přesvědčí statistika míry zneužití elektronické pošty.
Denně používáme 50 let starou technologii
Princip e-mailu je stejně jako původní myšlenka webu velmi starý. První e-mail byl odeslán už před 51 lety a těžko bychom hledali podobně "oblíbenou" a trvanlivou technologii (vzpomeňme na vytáčený internet, diskety či VHS). Pokud máte zájem o více informací o historii e-mailu, tak doporučuji Wikipedii a heslo Email, nebo článek Stručná historie emailu: už 40 let si posíláme počítačové dopisy.
E-mail je stále nejrozšířenější komunikační kanál, který je dostupný všem a díky snadnosti ho každý umí používat. V roce 2022 však stále používáme půl století starou technologii (samozřejmě s dílčími vylepšeními), jejíž autoři v době vzniku jistě nepředpokládali, že ji budeme využívat současným způsobem. V počátcích "e-mailování" uživatelé třeba vůbec neznali spam, tedy nevyžádanou poštu! Dnes by se určitě divili, že si posíláme e-maily v HTML, s velkými přílohami a umíme je i šifrovat.
Jednoduchost používání e-mailu je však vykoupena nulovou bezpečností. Je dobré si uvědomit, že e-mail vůbec neřeší identitu komunikujících stran a ty mohou vystupovat pod jakýmkoliv jménem. To je nedokonalost, kterou se snažíme už desítky let vyřešit.
E-mail je jako pohlednice, kterou si může přečíst každý
Autoři e-mailu nepředpokládali, že by měl být poslem tajných informací, a až jeho další evoluce a modernizace v podobě S/MIME protokolu umožnila jeho zabezpečení. Zabezpečení je však stále doplňkové a musí se o něj starat sám uživatel pomocí svého mailového agenta.
Dalším velkým problémem e-mailu je zabezpečení informací při přenosu; na to se při návrhu nemyslelo a samotný standard internetové elektronické pošty MIME ho neumí řešit. E-mail si můžete představit jako pohled, který putuje světem, a každý, kdo se s ním setká, si ho může přečíst. Úkolem e-mailu je přenést nějakou informaci, nikoliv ji ale chránit a tajit před ostatními uživateli.
E-maily lze před nežádoucími čtenáři ochránit při jejich cestě internetem šifrováním, které probíhá mezi servery předávajícími si e-mailovou zprávu. Nikdy však nemáte zaručeno, že poštovní servery spolu komunikují šifrovaně – můžete to pouze předpokládat. Šifrování při přenosu však neřeší zabezpečení zprávy "ležící" na serveru příjemce nebo ve vašem počítači. Neautorizovaná osoba si e-mail může stále přečíst, protože je uložen jako prostý text.
Pokud chcete šifrovat a mít jistotu, že se tak stalo, pak ho musíte "vzít do vlastních rukou" a použít protokol S/MIME pro zabezpečení e-mailových zpráv. Ten umožňuje e-maily nejen podepsat, ale i šifrovat a uchovat tajemství příjemce. Jak na to se dozvíte ve třetím díle našeho seriálu.
Proč bychom měli zabezpečit e-mailovou komunikaci?
Věřím, že vás výše uvedené informace znepokojily. Otázka je, jak moc a zdali vás dostatečně motivují k zájmu o zabezpečení vaší pošty. Pokud tomu tak není, tak nabízím několik statistik, které přinesl veřejně publikovaný výzkum.
- Neuvěřitelných 99,9 % všech e-mailů je posláno přes MIME protokol, který neumožňuje ověření pravosti odesilatele a ani nezaručí, že zpráva nebyla změněna.
- 90 % firem nepoužívá dostupné technologie (DKIM, SPF a DMARC), které by jim obchodní e-maily chránily.
- Podle FBI dosáhly v posledních pěti letech škody způsobené zneužitím e-mailu závratných 43 miliard dolarů.
Soukromá korespondence většinou nebývá citlivé povahy a málokdy by nějakého útočníka zajímala. Pro ně je určitě zajímavější zkusit podvést někoho ve firmě, kterou může připravit o více peněz.
Velmi častým a rozšířeným scénářem je útok na konkrétní zaměstnance firmy pod jménem jejich kolegy či nadřízeného. E-maily od kolegů většina uživatelů považuje za bezpečné a e-mail s pokynem od CEO mají zase strach nevykonat. Útočníkovi tedy stačí po nějakou dobu sledovat a číst firemní e-maily (typicky několik měsíců) a poté svůj útok vhodně zacílit.
Je až neuvěřitelné, jak je poslání e-mailu s falešným jménem odesilatele snadné. Při odeslání e-mailu můžete jako odesilatele použít jakékoliv jméno, které si nastavíte, takže takový útok je zcela triviální a zvládne ho i dítě. Útočník ani nemusí mít přístup do firemní domény/pošty. Klienti takovou zprávu akceptují a zobrazí nastavené jméno odesilatele, protože jejich úkolem není kontrolovat, zda zprávu poslal opravdu deklarovaný odesilatel.
Pokračujte druhým dílem
V dalším díle tohoto seriálu se dozvíte, jak můžete (či vaši IT správci) chránit poštovní adresy a doménu odesilatele proti spamu a podvodníkům, kteří se snaží vystupovat pod vaším jménem.
Specialista pro bezpečnostní SSL certifikáty
DigiCert TLS/SSL Professional
e-mail: jindrich.zechmeister(at)zoner.cz